وقتی صحبت از یـاران سیصد و سیزده نفری امام زمان(علیـه السلام) مـی شود، عکه احسان خواجه امیری آن را حذف کرد نام افرادی کـه تاریخ ساز هستند بـه چشم مـی خورد. عکه احسان خواجه امیری آن را حذف کرد اصحاب کهف، يوشع بن نون، مالك اشتر، مقداد، سلمان و ابودجانـه انصاری(1) درون این زمره قرار دارند. عکه احسان خواجه امیری آن را حذف کرد اما آیـا که تا به حال فکر کرده اید کـه مابقی این یـاران چهانی و از کجا هستند؟

این کـه سایر یـارانی کـه امام(ع) را همراهی مـی کنند، مانند رازی سر بـه مـهر هست و که تا قیـام ایشان مشخص نخواهد شد از یک سو، از سوی دیگر ملیت این یـاران درون احادیث مختلفی از ائمـه معصومـین(علیـهم السلام) ذکر شده است.

در حدیثی طولانی از امـیرالمؤمنین علی(علیـه السلام) بـه ملیت دویست و چهل نفر از یـاران حضرت حجت(عج) اشاره شده است. (2)و نام بسیـاری از شـهر ها و کشورهای آشنا را درون آن خواهید دید و البته درون کنار همان شـهرهای نام آشنا شـهرهایی را خواهید دید کـه حتی یک بار هم اسمشان بـه گوشتان نخورده است.

از بصره آغاز مـی شود و یکی بعد از دیگری نام یـاران و ملیت و قومـیت آن ها ذکر مـی شود.

بصره، شام، کاشان، طالقان، شیراز، آبادان، کرمان،نیشابور،قزوین،ری،قم، بحرین، کربلا، نجف، مدینـه، حلب، انطاکیـه، مصر، بیت المقدس،حبش، بلخ، بغداد،موصل، قادسیـه، ارمنستان،مرو، عاره( عانـه)، لونجه، سیراف، خوفخ، رملیـه(رمـیله)، بالس، عکه(عکا)، ساده، سنجار، انبار،حلاط، دنیـا،بدواغیر، شرخیس و سیلان و ده ها شـهر و قومـیت دیگر درون این حدیث نام مـی شود. از بین ملیت های ذکر شده درون این احادیث، درون مورد بعضی از شـهر ها بـه طور خاص احادیثی مجزا آمده است.

بصره

رسول خدا(صلی الله علیـه و آله وسلم) مـی فرمایند:
"نخستین آن ها(یـاران) از بصره و آخرین آن ها از یمانـه خواهد بود."(3)

کوفه

امام صادق(علیـه السلام) مـی فرمایند:
"آنگاه مردی از تبار او( امام زمان(ع)) برمـی خیزد و چنین سخن آغاز مـی کند: عکه احسان خواجه امیری آن را حذف کرد ای مردمان! او خواسته و گمشده شماست(که سال ها دنبالش مـی گشتید) اینک بـه طرف شما آمده، شما را بـه سوی آن چه پیـامبر اکرم(ص) فرا خوانده، دعوت مـی کند.

برخی از حاضران درون صدد کشتن آن حضرت برمـی آیند؛ کـه سیصد و اندی نفری بـه دفاع از او بر مـی خیزند و از او حمایت مـی کنند کـه پنجاه نفرشان اهل کوفه هستند و بقیـه از اطراف و اکناف جهان کـه همدیگر را نمـی شناسند و بدون وعده قبلی گرد آمده اند."(4)

مصر، شامات و عراق

رسول خدا(ص) مـی فرمایند:
"نجبا از مصر، مؤمنان از شامات و گروه هایی از عراق بیرون مـی آیند کـه رهبان(رهروان) شب و شیران روز هستند. دل هایشان چون فولاد سخت است. درون مـیان رکن و مقام با او بیعت مـی کنند."(5)

طالقان

امـیرالمؤمنین علی(ع)، امام صادق(ع) و امام محمد باقر(علیـه السلام) مـی فرمایند:
"خوشا بـه حال طالقان! کـه برای خدا درون آن گنج هایی است؛ ولی نـه از طلا و نقره. بلکه مردانی هست که خدا را بـه حق شناخته اند و آن ها یـاران حضرت مـهدی(عج) درون آخرالزمان هستند."(6)

امام محمدباقر(علیـه السلام) مـی فرمایند:
" امت معدوده، همان اصحاب مـهدی درون آخرالزمان مـی باشند کـه شمارشان بـه تعداد اصحاب بدر، سیصد و سیزده نفر است. همگی درون یک زمان مانند ابرهای پراکنده پاییزی گردهم مـی آیند."(7)

برای اطلاعات بیشتر، پیشنـهاد مـی کنیم کـه به سری مقالات "سرزمـین های درگیر " مراجعه فرمایید.

منبع: موعود

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

پی نوشت
1. ابودجانـه انصاری یـا ابی دجانـه (سماک بن خرشـه انصاری خزرجی) از یـاران پیـامبر اسلام(ص) و از یـاران امـیرالمؤمنین علی(علیـه اسلام) کـه به شجاعت مشـهور بود، و در همـه جنگ‌ها همراه پیـامبر شرکت کرد، و در جنگ بر علیـه مسیلمـه کشته شد.
2.الملاحم و الفتن، ابوالقاسم الحسنی الحسینی، علی بن موسی(ابن طاووس)، چاپ سوم، نجف، الحیدریة، 1383 ه ق، ص 119 بـه بعد.
3. همان، ص 119. بشارة الاسلام، ص 221.
4. الزام الناصب، ص 226. بحارالانوار، ج 52، ص 306.
5. اختصاص مفید، ص 208. بحارالانوار، ج52، ص 304.
6. بحارالانوار، ج 51، ص 87. منتخب الاثر، ص 484.
7. . القندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ص 509

منابع:
تاریخ بعد از ظهور، نویسنده: شـهید سید محمد صدر، ترجمـه حسن سجادی پور، انتشارات موعود عصر(عج)، تهران سال 1389، چاپ سوم، فصل چهارم، ویژگی یـاران امام زمان(ع)، ص 225 بـه بعد.
یـاران امام زمان(علیـه السلام)؛ مجموعه روایـات مـهدوی، گروه پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود، انتشارات موعود عصر(عج)، تهران سال 1390، چاپ دوم.




[ملیت یـاران امام زمان - mrsoft.rozblog.com عکه احسان خواجه امیری آن را حذف کرد]

نویسنده و منبع |